Nechutne zdravý rybí olej 5/5 (1)

Patríte aj vy k ľuďom, ktorí ešte ako malé deti museli denne zjesť za lyžicu rybieho oleja? Ak áno, zrejme naň nemáte práve najpríjemnejšie spomienky. Jeho typická chuť dokázala skriviť nejednu detskú tvár, pritom však ide o veľmi zdravý komplex látok. V poslednej dobe sa rybiemu oleju opäť dostáva pozornosti a zaslúžene. Je to efektívny životabudič, posilňuje kĺby a kosti, pozitívne stimuluje nervový systém a mnoho ďalšieho. Čo je dôležité o ňom vedieť?

Základné informácie a zaujímavosti

Hlavnou účinnou zložkou rybieho oleja, resp. tuku, sú omega-3 nenasýtené mastné kyseliny. Tie si telo nevie samo vyrobiť, je teda dôležité prijímať ich zo stravy. Ďalšími zložkami oleja sú tiež omega-6 nenasýtené mastné kyseliny, vitamíny A a D a cholesterol. Tento komplex látok má na ľudské zdravie nezanedbateľný vplyv.

S významom omega-3 mastných kyselín a rybieho oleja sa viaže zaujímavá historka. Ešte pred niekoľkými desaťročiami si dvaja dánski lekári, žijúci s Eskimákmi v Grónsku, všimli, že títo ľudia v podstate vôbec netrpia kardiovaskulárnymi ochoreniami. Zistili, že to je predovšetkým vďaka ich strave, ktorej gro tvorili ryby a dary mora, bohaté na spomínané kyseliny. Aj tieto pozorovania prispeli k objaveniu vzťahu medzi prevenciou srdcovocievnych chorôb a konzumáciou rýb.

 

Účinky

Rybí olej dokáže účinne znížiť vysoký cholesterol a upraviť krvný tlak človeka. Prispieva tiež k celkovej imunite a prevencii pred rôznymi druhmi srdcovocievnych ochorení, ale napríklad aj rakovinou. Posilňuje ľudské kosti a kĺby, ničí kožné ochorenia, podporuje hojenie rán a vo všeobecnosti zmierňuje bolesť.

Pri pravidelnom užívaní sa vám poďakuje aj nervový aparát. Rybí tuk má totiž priaznivý vplyv na mozog a jeho zdravé fungovanie, zlepšuje pamäť a sústredenie sa. Potláča stres, depresiu a úzkosť, zaháňa zlú náladu a podporuje tvorbu serotonínu. Z dlhodobého hľadiska má overený kladný účinok na mentálne kapacity človeka.

 

Vedľajšie účinky

Nebezpečné vedľajšie účinky rybí olej nemá, je však potrebné dávať si pozor na jeho dávkovanie, nakoľko vo veľkých množstvách môže pôsobiť kontraproduktívne. Ak vám cholesterol neubúda ale naopak, začne stúpať, zvýšte pozornosť. Rovnako ak u seba pozorujete nárast hmotnosti, tráviace problémy, krvácanie z nosa, resp. krv v moči alebo nárast úrovne krvného cukru, mali by ste príjem rybieho oleja obmedziť.

 

Dostupnosť a dávkovanie

Zdrojom omega-3 kyselín, ktoré sú hlavnou zložkou rybieho oleja, sú predovšetkým tuniaky, makrely, lososy, ale aj sladkovodné pstruhy či ostrieže. Ďalej ich obsahujú aj vlašské orechy, semená a rastlinné oleje. Koncentrovaný rybí olej nájdete v predajniach ako sirup, v súčasnosti aj vo forme kapsúl.

Rybí olej konzumujte najviac jedenkrát denne. Ideálne počas jedenia, prípadne hneď po jedle, nakoľko sa ľahšie rozkladá s potravou, nakopne trávenie a pomáha tiež vstrebávaniu vitamínov nachádzajúcich sa v strave.

Ak ho užívate nalačno, trávenie vám môže, naopak, spomaliť a privodiť nepríjemné nafúkovanie a grganie. Pri užívaní rybieho tuku v podobe doplnkov stravy sa riaďte príbalovými inštrukciami. Odporúčaná denná dávka je 10-15 ml, resp. 1 polievková lyžica.

 

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

Leave a Reply

Prosím pridajte komentár

  Subscribe  
Notify of