Porazte obezitu, zlepšite psychiku 5/5 (1)

Obezita (z lat.obēsus – tučný; ob- = okolo, edere = jesť) alebo adipozita je nadmerné ukladanie energetických zásob v podobe tuku z rôznych príčin. Dochádza k nej, ak je príjem energie väčší ako výdaj. Príčinou je najčastejšie kombinácia väčšieho energetického príjmu, nedostatku pohybu, dedičných vplyvov, psychických vplyvov.

Obezita vs. Nadváha

Obezitu a nadváhu môžeme zmerať pomocou indexu BMI (body mass index-index telesnej hmotnosti). BMI index si vypočítate tak že vašu váhu v kilogramoch vypočítate druhou mocninou vašej výšky v metroch (kg / m2).

Ak vám BMI index ukáže hodnotu 25-30 máte nadváhu. Od 30 do 35 je mierna obezita. Od 35 vyššie trpíte obezitou.

Vypočítať BMI index

Rozlíšenie obezity

Obezitu rozlišujeme na primárnu, ktorej príčinou je vysoký príjem energie a nízky výdaj energie (zjednodušene ak veľa jeme a málo sa pohybujeme). A sekundárnu, táto je zapríčinená zdravotným problémom ako je napríklad porucha štítnej žľazy či depresia.

Typy obezity

Obezitu delíme na 2 typy:

Androidný typ – takzvaný mužský typ. Tento typ sa eviduje prevažne u mužskej populácie a je charakteristický rozložením tuku v oblasti trupu a brucha. Tento tuk je metabolicky aktívny a produkuje hormóny a cytokíny, ktoré majú za následok ďalší nárast obezity. Doktori ho považujú za zdravotne rizikovejší.

Fotka brucha obézneho muža

Gynoidný typ – takzvaný ženský typ. Pri tomto type sa tuk hromadí v oblasti bokov a panvy. Tu môžu nastať poruchy pohybového systému, avšak iba v zriedkavých prípadoch a to pri nadmernej obezite.

Socha obéznej ženy

Riziká obezity

Okrem toho že sa vám tuk ukladá pod kožu, obaľuje aj vnútorné orgány čo má za následok vznik rôznych ochorení ako sú napríklad:

  • srdcové zlyhanie
  • ateroskleróza
  • stukovatenie pečene
  • vysoké riziko vzniku cukrovky
  • pálenie záhy
  • porucha plodnosti u žien
  • porucha menštruačného cyklu
  • porucha erekcie u mužov
  • opotrebovanie kĺbov spôsobené veľkou záťažou
  • cievna mozgová príhoda
  • zhoršenie hojenie rán
  • zhoršenie funkcie obličiek
  • depresie
  • a mnoho ďalších

Príčiny vzniku obezity

Ak požívate nezdravé a tučne potraviny (hlavne teraz počas sviatkov) vo veľkom množstve zaručene sa vám bude tuk hromadiť vo väčšom množstve do tukových buniek – adipocytov.

Nedostatkom pohybu spôsobíte, že energia ktorú ste prijali do svojho tela je väčšia ako energia ktorú vydáte. Odporúčam každý deň prejsť aspoň 2 km. Doktori udávajú, že dospelá osoba vo veku od 20 do 50 rokov ideálnu váhu a podľa veľkosti a kvality príjmu potravi by mala prejsť každý deň aspoň 10km. Takže 2 km je úplné minimum.

Nekvalitná a tukmi presítená strava. Dnešný svet je preplnený potravinovými škandálmi. Už ani poriadne nevieme čo si vkladáme do úst. Vôbec sa nečudujem, že obezitou trpí čo raz viac percent populácie zeme. Vedeli ste, že podľa eurostatu je na slovensku obézny každý tretí občan!

Aj vďaka týmto informáciám som prešiel výhradne na biostravu a bio kozmetiku. Vybral sok pre vás mojich 5 obľubených bio-eshopov kde rád nakupujem, určite si spomedzi nich vyberiete ten pravý pre vás😉.

Depresia je závažný duševný stav sprevádzaný pocitmi smútku, vnútorného napätia, nízkym sebavedomím a spomalením telesných procesov. Človeku sa nič nechce je lenivý, nudí sa nič ho nebaví a pociťuje apatiu voči všetkým a všetkému. Tieto stavy často spôsobujú nadmerné jedenie a požívanie alkoholu v ktorom sa nachádza veľké množstvo nezdravého cukru. Celé dni presedí v izbe, má málo pohybu. Výsledok je jasný asi každému – obezita.

Depresia sa často objaví až po prepuknutí obezity. Vtedy nastáva veľký problém v liečení obezity, keďže pozitívna myseľ, vytrvalosť a dostatok pohybu je základ pri liečení obezity. Ale si prečítajte nižšie.

Ďalšími príčinami obezity sú rôzne ochorenia a lieky. Naj častejším ochorením ktoré spôsobuje obezitu je porucha funkcie štítnej žľazy (hypotyeróza)V skratke pri tejto chorobe telo neprodukuje dostatok hormónu štítnej žľazy čo spôsobuje metaboliznus.

Liečba obezity

Váha ktorá ukazuje zníženie hmotnosti

V prvom rade je potrebné začať s diétou (skúste si pozrieť túto stránku-). Hlavnou zásadou je celoživotná úprava stravy a návykou stravovanie. Krátkodobá úprava nemá žiadny význam.

Hlavnými zásadami pri držaní dietú sú:

  • pravidelnosť stravovania – je dôležité jesť viackrát denne menšie množstvo potravy. Ak nemáte stanovený režim stravovania a napríklad z nedostatku času pravidelne vynechávate raňajky alebo obed telo spustí obranný mechanizmus a začne ukladať tuk a ako zdroj energie na “horšie časy”
  • rovnomerné rozdelenie energie – strážte si energetický príjem, ktorý by mal byť u dospelého človeka asi 6000kJ denne. Pri diéte by mal tento príjem klesnúť na aspoň na 4000kJ denne a menej . Toto odporúčam konzultovať so špecialistom.
  • neprestávajte s diétou – aj keď to bude miestami možno až neznesiteľné neprestávajte s vašou diétou. Odmenou vám bude vášho zlepšenie zdravotné a psychického stavu. Veď nie nadarmo sa hovorí v zdravom tele zdraví duch.

Ak zvládnete nástrahy diéty je na rade ďalší krok, ktorým je zvýšenie fyzickej aktivity. Začnite pomali. Ak nie ste zvyknutý na fyzickú záťaž začnite prechádzkami. Napríklad taká prechádza lesom má priaznivý vplyv nielen na našu váhu ale aj duševnú pohodu. Postupne si začnete zvykať na fyzickú záťaž a môžte pridávať na intenzite a zložitosti. Odporúčam vložiť sa do rúk osobného trénera. Ak ste z oblasti Košíc tak vám odporúčam ozvať sa tomuto trénerovi Tomáš Grega

Záver

Ak sa nebudete cítiť vo svojom tele dobre či už to bude spôsobené obezitou alebo iným zapríčinením nebudete mať nikdy pokojnú myseľ. No naopak to platí ešte výraznejšie. Skúste upokojiť svoju myseľ. Kašlite na názor ostatných. Ak budete chudnúť len pre to aby ste uspokojili iných nikdy sa vám to nepodarí. Nebudete dostatočne motivovaný/á. Chudnite kôli sebe. Kôli svojmu zdraviu a svojej psychickej pohode.

Nemusíte vyzerať ako filmová hviezda či vrcholový kulturista. Schudnite toľko aby ste sa cítil vo svojom tele príjemne. Aby ste nepociťovali negatívne pocity keď sa pozriete do zrkadla.

Veď v našom živote ide hlavne o to aby sme sa cítil dobre a aby sme boli šťastný.

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

Prosím pridajte komentár