Nespavosť a jej liečba 5/5 (2)

Čo spôsobuje nespavosť

Nespavosťou trpí asi jeden z desiatich dospelých ľudí. Príčin môže byť niekoľko. Najčastejšou príčinou sú hektický životný štýl, finančné problémy, stres ktorý si prinesiete domov z práce, strach alebo smútok po zosnulej osobe. Väčšina ľudí sa stretla so situáciou keď si večer ľahli do postele a telo pociťovalo únavu, ale mozog nie a nie vypnúť. Nevyspatý človek má sklony k podráždenosti a ne sústredenosti.

Hlavou vám prúdia myšlienky čo ste zažili počas dňa čo všetko sa pokazilo ako zaplatíte účty, kedy sa objednať k zubárovi, treba prezuť auto na zimu. Namiesto spánku si plánujete rozvrh na najbližšie dni. Takto sa prejavuje krátko dobá alebo akútna nespavosť. Ďalšie časté príčiny sú spôsobené okolím v ktorom zaspávame. Môže to byť príliš osvetlená miestnosť, partnerovo chrápanie, hluk z ulice a podobne.

Nespavosť môžu spôsobovať aj chronické ochorenia ako sú problémy pohybového aparátu, srdcovo cievne choroby, záchvaty kašľu, alergie, poruchy dýchania v spánku,či urologické ochorenia. Takto diagnostikované ochorenia sa dajú vyliečiť. Horšie je to s dlhotrvajúcim stresom a dlhodobými problémami či už v rodine alebo financiách.

O tom ako sa vyrovnať s problémami napíšem v samostatnom článku, keďže táto téma je veľmi aktuálna a zasluhuje si vlastnú rubriku.

Boj s nespavosťou

Ako teda bojovať s nespavosťou. V prvom rade vyžente alebo teda neživte v hlave myšlienky a strach že večer zasa nebudete vedieť spať. Je potrebné začať cez deň. Doprajte si dostatok fyzickej aktivity. Chodte sa prejsť do lesa. Zaplávajte si v bazéne alebo cvičte.

Nastavte si organizmus ako hodinky. Snažte sa ísť spať pravidelne v tú istú hodinu. Vaše telo si navykne a bude pripravené na spánok.

Večer nejedzte ťažké jedlá a aspoň hodinku pred spaním nepite veľa tekutín.

Nezaspávajte s mobilom alebo tabletom v ruke. Svetlo vyžarujúce z obrazovky stimuluje bunky nachádzajúce sa v sietnici oka, ktorá vysiela signály do časti mozgu kde sa vyplavuje hormón melatonín, ktorý zabezpečuje zdravý spánok.

AK ste už v posteli nájdite si polohu, ktorá vám vyhovuje a snažte sa príliš neprevracať. VYPNITE. Nedajte sa ovládať svojimi myšlienkami cez noc aj tak daný problém nevyriešite. Nie na darmo sa hovorí “ráno múdrejšia večera”. Ak sa vám nedarí utíšiť svoje myšlienky pustite si meditačnú hudbu a sústreďte sa na svoj dych. Mňa to vždycky upokojí. Dve hodinky pred spaním si vypite bio čaj z medovky či ľubovníka.

V ojedinelých prípadoch skúste siahnuť po tabletách na spanie, ktoré vám môžu pomôcť proti nespavosti, ale ich užívanie odkonzultujte so svojim lekárom. Neberte ich pravidelne, môžete si na nich zvyknúť či dokonca si vytvoriť závislosť. Uprednostnite tablety na prírodnej báze.

Môj boj s nespavosťou

Inšpiráciou pre napísanie tohto článku bola moja osobná a dlhodobá skúsenosť s nespavosťou. Táto moja nespavosť bola spôsobená stresom, problémami s financiami a prílišnou citlivosťou voči “problémom” ktoré sa v živote vyskytujú. Myslel so si že ak na tieto problémy  budem neustále dookola myslieť tak prídem na ich riešenie. Nanešťastie som bol cez deň príliš zaneprázdnený, tak som tieto problémy riešil vo svojej hlave hlavne večer keď som si ľahol do postele. Ale tým sa to len zhoršovalo. Nemohol som kôli tomu poriadne spať. Budil som sa počas noci. Dnes už je to inak.

Ako som to zvládol?

Ak my začali víriť v hlave zlé myšlienky neživil som ich nechal som ich odísť. Predstavil som si nad hlavou veľké tlačidlo. Na jednom konci bol nápis ZAP. na druhom VYP. Predstavil som si ako stláča toto tlačidlo a tak vypínam tok týchto negatívnych myšlienok. Každý večer si púšťam meditačnú, alebo relaxačnú hudbu. Sústredím sa na svoj dych ktorého intezitu pomaly znižujem. Tieto tri základné metódy mi pomohli. Boli situácie kedy som sa poriadne nevyspal aj celý týždeň, vtedy som použil kratšiu cestu. Zobral som si tabletu na spanie. Ale snažil som sa takéto riešenie minimalizovať.

Určite odporúčam navštíviť spánkové laboratórium kde vás vyšetria odborníci na poruchu spánku. Vyšetrenie má niekoľko fáz.

V prvej fáze sa stretnete s ošetrujúcim lekárom a vyplníte dotazník aby si urobil podrobnú predstavu o kvalite a priebehu vášho spánku.

Potom sa porozprávate s psychológom, ktorý určí možné príčiny poruchy spánku.

V poslednej fáze pri nočnom sledovaní vás pred spánkom napoja na špeciálne prísavky, ktoré sledujú činnosť vášho tela. Na hlavu vám dajú čiapku so senzormi, ktoré budú monitorovať činnosť vášho mozgu počas spánku.

Akreditované spánkové laborátoria:

  • Spánkové laboratórium I. Neurologická klinika UNB a LFUK v Nemocnici Staré mesto, Bratislava.
  • Spánkové laboratórium pri KPaF I. UNB Ružinov, Bratislava.
  • Spánkové laboratórium SOMNOLAB, Ružinovská poliklinika, Bratislava.
  • Spánkové laboratórium Pneumo Alergo centrum, Bratislava.
  • Spánkové laboratórium, Špecializovaná nemocnica sv. Svorada, Nitra.
  • Spánkové laboratórium Kliniky pneumológie a ftizeológie UNM, Martin.
  • Detské spánkové laboratórium – Klinika detí a dorastu JLF UK a UNM, Martin.
  • Spánkové laboratórium Kliniky pneumológie a ftizeológie LF UPJŠ a UN, Košice.
  • Spánkové laboratórium LF UPJŠ, Košice.
  • Spánkové laboratórium pri Neurologickej klinike UN LP a LF UPJŠ, Košice.
  • Interná a pneumologická ambulancia ROSMED – Spánkové laboratórium, Košice.

Ak naopak trpíte dlhodobou únavou prečitajte si tento článok 

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

Prosím pridajte komentár