Nespavosť a jej liečba (druhá časť) 4.5/5 (2)

Nespavosť a jej následky

Nespavosť môžem mať, a vo väčšine prípadov aj má, veľmi negatívne výsledky na naše zdravie.

Okrem únavy a poruchy sústredenia tu hrozí riziko vysokého krvné tlaku, zvýšenia frekvencie pulzu a zvýšenia hladiny cukru vo vašom tele. Sprievodným javom je aj neutíchajúci hlad.

Čo to spôsobuje

V priebehu spánku sa vaše telo zapne do režimu “údržby”. Okrem iného sa vám zníži tlak krvi a frekvencia tlkotu srdca. Tak váš kardiovaskulárny systém odpočíva. 

Dlhodobá nespavosť spôsobí, že je váš organizmus vyčerpaný a má málo energie. Túto energiu si potrebuje stále dopĺňať a preto máte stále pocit hladu. To má za následok aj zvýšenie cukru v tele čo môže viesť ku cukrovke.

Nespavosť v menopauze

Žena v tomto období prechádza rôznymi hormonálnymi zmenami. Je precitlivejšia, cíti návaly tepla a chladu. Trpí závratmi a bolesťou hlavy.     To všetko dokopy má za následok zhoršenie spánku u žien.

S pribúdajúcim vekom pribúdajú aj kilogramy navyše. Alebo sú vyditeľnejšie vrásky. Žena je náchylnešia k depresiám.

Viac o tejto chúlostivej téme sa dozviete TU.

V tomto období je ešte dôležitejšie dodržiavať zásady pre dobrý spánok ktoré som opísal v prvej časti tohto článku.

Nespavosť u starých ľudí

Pri senioroch je príčin nespavosti hneď niekoľko:

  • neurologické ochorenia
  • alzheimerova chorob
  • urologické ochorenia
  • málo pohybu
  • depresie
  • a pod.

Ďalšou častou príčinou je prehodený biorytmus. Cez deň spia a v noci sú aktívny. Negatívnu úlohu môžu spôsobiť aj vedľajšie účinky predpísaných liekov.

Komunikácia je v toto prípade je veľmi dôležitá, aj keď všetci vieme , že niekedy veľmi zložitá.

Je potrebné dbať na správny denní režim vašich starších členov rodiny a poradiť sa s lekárom o vedľajších účinkoch liekov. Poprípade ak to bude možné o zmenu medikamentov, ktoré lekár predpísal. 

Obmedziť konzumáciu kávy a alkoholu. 

V prípade psychickej poruchy samozrejme navštíviť odborníka z odboru psychológie či psychiatrie.

Nespavosť u detí v predškolskom veku

V tomto období sú poruchy spánku zriedkavým javom avšak môžu sa objaviť.

Ak vylúčime chronické ochorenia a poruchy dýchania tak najčastejšou poruchou spánku sú:

  • Nočné desy – dieťa sa zobudí s krikom celé spotené,nepamätá si ich, súvisí to so zrením centrálneho nervového systému. Je to častý jav, ktorý ne je nebezpečný
  • Absencia rodiča – dieťa zaspí len v jeho prítomnosti
  • Námesačnosť – rýchly prechod z hlbokého spánku do ľahšieho spánku
  • Nočné mory – sú spôsobené udalosťami, ktoré vyvolávajú traumatický zážitok, deti si ich pamätajú

Predísť týmto príznakom môžete reguláciou emočných zážitkov pred spaním. Napríklad čítaním rozprávky. Žiadne naháňačky a podobne.

Nácvikom samostatného zaspávania. S týmto treba začať v čo najskoršom veku.

Pri námesačnosti nie je potrebné dieťa budiť. Zabezpečte miestnosť proti úrazom. Pri zobudení môže nastať šok. Dokonca môže dôjsť k domienke že naňho útočíte.

Nočné mory sú kapitola ktorá počas detstva postihla asi každého. Je viac než nutné dieťa vychovávať v úplnej rodine. Treba ho objímať a obklopovať láskou. Vyhýbajte sa hádkam pred deťmi. Pred spaním si nečítajte des naháňajúce rozprávky. Nie ani Janka a Marienku (mne táto rozprávka v detstve naháňala hrôzu 😉)

Nespavosť v puberte

Tu sa prejavujú dve hlavné príčiny:

Emočná záťaž a s tým súvisiaci stres. Obdobím puberty sme si prešli všetci a tak vieme ako je to emočne náročne.

Adolescent sa hľadá, trápi ho úzkostná porucha. Prevláda strach z neúspechu, z hodnotenia učiteľov a prístupu rodičov, ktorý mu vôbec “nechápu”.

Môže trpieť depresiami, sociálnou úzkostnou poruchou. Ktorá sa prejavuje neistotou v samého seba. Strachom z nedokonalosti či menejcennosti voči svojim rovesníkom.

Tieto úzkostné majú za následok vysokú prítomnosť stresu a negatívnych myšlienok čo spôsobuje nespavosť. 

Je fajn ak má dieťa v tomto veku koníčky najmä , tie ktoré radíme medzi fyzické aktivity. Keďže príchodom internetu a nadupaných PC je život pubertiakov čim viac sedavejši.

Zmena v biologickom rytmuse. V tomto veku chodia teenageri spať neskoro večer a vstávajú až napoludnie. Vedci si myslia, že sa jedná o vplyv hormonálnej nerovnováhy v organizme.

No v dnešnej dobe plnej počítačových hier a filmov je ľahké zabaviť sa až do neskorých nočných hodín, keďže cez deň treba splniť iné povinnosti.

Takto definovaná nespavosť , ale nieje akútna, keďže spánok trvá tých osem hodín, len je posunutý čas prechodu do spánku.

Tu je potrebné zmeniť spánkové návyky dieťaťa. A prečkať pubertálny vek 😉.

Ak sa návyky nezmenia môžu ovplyvniť spánok na celý život.

Pevne verím, že vám tento článok priniesol odpovede, ktoré ste hľadali.  

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

Leave a Reply

Prosím pridajte komentár

  Subscribe  
Notify of