Čo je to stres a ako sa ho zbaviť No ratings yet.

Stres je stav, kedy sme vystavený mimoriadnym podmienkam (stresorom) a organizmus na tieto stresory odpovedá obrannou reakciou.

Stres zvyčajne pociťujeme, ak sme pod veľkým tlakom a máme pocit, že to prestávame zvládať. Ak máme príliš veľa povinnosti, prestávame stíhať vykonávať aj bežné veci. Problémy začínajú prerastať cez hlavu. Z týchto faktorov pramení zlý spánok, bolesť hlavy, organizmus je vyčerpaný a podráždený. Toto sú len základné prejavy stresu, väčšina z ľudí má aj iné komplikácie, ktoré pramenia zo stresu.

V dnešnej uponáhľanej, hektickej dobe má problém sa vyrovnať zo stresom množstvo ľudí.

Stresory môžeme rozdeliť na vnútorné a vonkajšie podnety, ktoré narúšajú rovnováhu organizmu.

Rozdelenie stresorov:

  • Psychické stresory – sú to vnútorné podnety, ktoré pramenia z emócií a myšlienok. Sú to teda napríklad problémy v škole, práci, ale patrí sem aj sklamanie.
  • Fyzikálne stresory – sú to vonkajšie podnety, ako napríklad teplota, hlučnosť, nadmerné svetlo.
  • Sociálne stresory – nezdravý zdravotný štýl – alkohol, cigarety a iné návykové látky, napäté vzťahy z okolím.
  • Detské stresory – nepríjemné zážitky z detstva sa môžu aj za dlhší časový úsek prejaviť zvýšenou citlivosťou na stresové situácie.
  • Traumatické stresory – rôzne zlé udalosti v živote, ako napríklad strata blízkej osoby, vojna veľmi negatívne ovplyvňujú psychickú človeka a s tým spojený stres.

 

Stres môže mať tiež rôznu intenzitu a kvalitu. Málo intenzívny stres a jednoducho zvládnuteľný stres je pomenovaný ako hypostres. Veľmi intenzívny a problematický sa nazýva hyperstres.

Hraničný stres, ktorý môže vyvolať až choroby či dokonca smrť sa nazýva distres.

Stres však môže byť aj pozitívny. Eustres plynie z pozitívneho očakávania niečoho príjemného a radostného. Eustres vplýva na lepšie výkony.

Nie je vždy jednoznačne možné určiť, či je organizmus schopný zvládať určitú zaťaž primerane, tak aby neprerástla do stresu. Každý človek reaguje na zaťaž odlišne. Niekto zvláda záťaž jednoduchšie, niekto komplikovanejšie.

Ak si uvedomujete, že stres nám spôsobuje komplikácie, je potrebné sa ho snažiť eliminovať.

Ako bojovať proti stresu

Ranné rituály

Ráno po zvonení nevyskočte s postele. V kľude sa prebuďte, doprajte organizmu zdravé a ľahké jedlo s vysokým obsahom vlákniny.  Ak sa cítite hneď ráno v napätí, dajte si sprchu. Môžete tiež využiť jogu, krátky strečing alebo ľahké kardio.  Ak si teraz hovoríte, že nato ráno nemáte čas tak choďte večer skôr spať a ráno sa zobuďte o pol hodinu skôr. Má to viacero výhod:

  1. Robíte to predsa pre seba a hlavne pre svoje zdravie.
  2. Dodá vám to energiu a nakopne vás to do nového dňa.
  3. Spálite nadbytočný tuk.

Tipy na ranný rituál:

Kvalitné jedlo a pitie

Na odbúranie stresu je vhodné zvýšiť prísun kyseliny listovej. Jej nedostatok má úzku spojitosť s depresiami. Obsahuje ju napríklad špenát, chren alebo fazuľa. Pravidelne konzumujte hydinu a hovädzie mäso. Dôležitý je tiež prísun omega-3 mastných kyselín, ktoré pôsobia na šedú mozgovú kôru a pozitívne ovplyvňujú náladu a naše emócie. Tieto kyseliny nájdete v sardinkách, makrelách a vajciach.

Vedeli ste, že vďaka aktívnemu pohybu sa v tele vytvárajú látky ako dopamín, noradrenalín alebo serotonín ? Tieto látky znižujú stres a vyvolávajú ľahký pocit eufórie.

Každý deň si doprajte prísun vitamínov v podobe čerstvého ovocia a zeleniny, ktoré je bohaté na antioxidanty.

Vyhnite sa sladkostiam a tučným jedlám. Neprejedajte sa, ale rovnako ani nehladujte.

Doprajte si spánok

Spánok je dôležitý pre ľudský organizmus. Je to podložené mnohými vedeckými štúdiami, že v spánku dochádza k dôležitým regeneračným procesom. Ak nie sme dostatočne odpočinutý, sme nervózny, podráždený a bez energie. Snažte si dopriať pravidelný, a primerane dlhý spánok.

Ako bojujete proti stresu vy ? Ak máte nejaké rady či nápady podeľte sa s nami a napíšte ich do komentárov. Môžte tak pomôcť aj ostatným čitateľom ;).

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

Prosím pridajte komentár