Ako zvládnuť stres-čo robiť a nerobiť 4.5/5 (2)

Čo je to stres?

Reakcia nášho tela a duše na vonkajšie podmienky, ktoré môžu byť pozitívne, tak aj negatívne. Vždy v nás vyvolávajú psychické a fyzické procesy, ktoré ovplyvňujú naše správanie a naše zdravie. Stres je pozitívny ak trvá krátko. Pomáha nám zvládnuť náročné životné situácie. Pri dlhodobom strese v dôsledku preťaženia, dochádza k vyčerpávaniu organizmu a k zníženiu imunitného systému, čo spôsobuje vznik chorôb rôzneho druhu.

Tri fázy stresu:

Alarm: fyzické prejavy stresu ako zvýšený tlak, pociťovanie úzkosti, rozšírené zreničky a podobne.

Rezistencia: v tejto fáze sa organizmus rozhodne či bude čeliť a adaptovať sa stresovej situácií alebo bude radšej hľadať únikové cesty

Vyčerpanie:  organizmus v tejto fáze nie je schopný čeliť podmienkam a môžu vznikať aj rôzne choroby ako depresia alebo môžeme pociťovať úzkosť a hnev.

Odpoveď organizmu na stres

Naše telo môže reagovať na stresové situácie dvoma spôsobmi: „fight“ – naše telo začne proti stresu bojovať a prispôsobuje sa situácií alebo „flight“ = únik – organizmus si hľadá cesty ako pred stresovými situáciami utiecť a nevyrovnať sa s nimi.

Čo robiť

  1. Cvičte – cvičenie alebo rôzne športové aktivity sú skvelou prevenciou proti stresu. Uvoľníte sa a budete dávať pozor na vykonávané aktivity. Vaše telo aj myseľ si odpočinie a zároveň budete mať lepšiu náladu. Odporúča sa to najmä ľuďom, ktorí majú sedavé zamestnanie.

Aká je ideálna doba cvičenia a rôznych športových aktivít každý týždeň?

  • Dobrý: 3 až 5 krát asi 30 minút
  • Lepší: 2,5 hodiny intenzívnej chôdze
  • Najlepší : 75 minút intenzívneho športu a aktivít, ktoré zvyšujú tepovú frekvenciu
  1. Uvoľnite si svaly – po dobrom cvičení alebo aj bez cvičenia je dobré robiť si rôzne strečingové cviky. Pomáhajú tiež masáže, horúca kúpeľ alebo dobrý spánok.
  2. Hlboký nádych – výdych – zopár hlbokých nádychov a výdychov môže zvýšiť vašu tepovú frekvenciu. Pomáha to pri zvládnutí okamžitých situácií pri ktorých potrebujete reagovať ihneď. Ako na to?
  • Zvoľte si komfortnú pozíciu – sadnite alebo ľahnite si pohodlne
  • Zavrite oči
  • Predstavte si, že ste na krásnej pláži, v zelenom lesíku alebo niekde kde si myslíte, že by ste sa dokázali celkovo uvoľniť
  • Pomaly sa nadýchnite a vydýchnite
  • Robte to asi 5-10 minút
  1. Jedzte pravidelne a zdravo – nepreskakujte jednotlivé jedlá a jedzte jedlá s vysokým obsahom bielkovín pre energiu. Zlepší vám to náladu a budete sa cítiť zdravšie a celkovo budete spokojnejší.                                                  stres, workout, joga, zdrava strava
  2. Usmievajte sa! – možno by ste neverili, ale úsmev je liekom aj na stres. Keď sa budete usmievať uvoľňujú sa vo vašom tele hormóny zodpovedné za pocit šťastia.
  3. Nájdite si čas pre vaše hobby – stačí ak si každý deň nájdete 15-20 minút času na robenie niečoho, čo vás baví a poteší, aby ste prekonali stres. Čítajte knihy, počúvajte vašu obľúbenú hudbu, športujte atď.
  4. Rozprávajte sa o vašich problémoch – ak sa budete často rozprávať s niekým o problémoch a veciach, ktoré vás trápia(či je to už člen rodiny, priatelia alebo aj terapeut) pomôže vám to prekonať stres a pocítite pocit úľavy.
  5. Vyberajte si priateľov – tráviť čas s nesprávnymi – negatívnymi osobami nie je príjemné ani pre fyzické ani pre psychické zdravie. Trávte čas s priateľmi, ktorí vás podporujú a stoja pri vás a nie pri takých, ktorí vás demotivujú, kritizujú a nevedia povedať ani jediné povzbudzujúce slovo.
  6. Skúšali ste už jógu alebo meditáciu? Na internete nájdete množstvo návodov ako na to. Pomáha to nielen vašej duši ale aj telu. Sú to väčšinou uvoľňujúce cvičenia, ktoré sú skvelou prevenciou stresu.
  7. Rozdeľte si svoj čas– spravte si určitý zoznam vecí, ktoré a kedy spravíte a neodkladajte vaše dôležité veci na neskôr. Na vrchol zoznamu umiestnite veci, ktoré sú pre vás dôležité alebo ich proste musíte spraviť a na spodok tie, ktoré nie sú také dôležité a môžete si na nich nájsť čas aj neskôr. Nebudete sa viac cítiť pod stresom, že niečo nestíhate.

Čo nerobiť

  1. Nadmerná konzumácia alkoholu, kofeínu a cigariet – rovnako ako na vaše telesné zdravie ani na psychické zdravie nevplývajú dobre. Veľa ľudí hľadá útechu v alkohole a cigaretách, pretože nevedia zvládnuť situáciu. Nikdy to nerobte, bude to ešte horšie a zapríčiníte si aj rôzne zdravotné problémy.
  2. Málo pohybu a veľa spánku – takto bude váš organizmus v nerovnováhe a budete sa cítiť unavený, podráždený alebo nahnevaný a v takýchto prípadoch je zvládnutie stresových situácií priam nemožné.                                          junk food, cigareta, alkohol
  3. Málo komunikácie – ľudia sú na iných ľuďoch závislí, preto sa snažte komunikovať s ostatnými a udržiavať dobré vzťahy s tými na ktorým vám záleží. Komunikujte s nimi o svojich problémoch a hľadajte riešenia spolu.
  4. Vlastnosti, ktoré podporujú stres:
  • Agresivita: ľudia, ktorí sú agresívni a majú obrovské výkyvy nálad u vás môžu vyvolať pocit viny, že ste ich naštvali aj keď to vôbec nie je vaša chyba.
  • „Hejteri“ : z anglického slova hate = nenávisť vzniklo aj slovo hejter, sú to ľudia ktorým nikdy nič nevyhovuje a vždy hľadajú negatívne veci a tak to bude aj s vami.
  • Faloš – každý pozná niekoho, kto to hraje na dve strany. Pred vami sa tvári ako kamarát a za vaším chrbtom vás ohovára. Vyhýbajte sa takýmto ľuďom, spôsobujú len problémy a často narúšajú medziľudské vzťahy.
  • Sebaľútosť – možno to tak nevyzerá, ale silná sebaľútosť je psychická choroba. Títo ľudia pravidelne klamú na úkor toho, aby vyzerali v spoločnosti čo najlepšie a najideálnejšie. V skutočnosti nemajú taký zlý život, ako ho predstierajú. Sú vnútorne nevyrovnaní a hľadajú sami seba.
  • Obmedzenosť – ľudia, ktorí veria len sami sebe a nechcú prijať názory ostatných sú zložité typy, s ktorými sa veľmi ťažko komunikuje. Ich obmedzený pohľad na svet ich robí v mnohých veciach nepoužiteľnými a väčšinou dochádza k hádkam s nimi, z ktorých nie je východisko.
  1. Nezdravé jedlá – ak jedlo neobsahuje dostatok živín, automaticky sa to odzrkadlí i na duševnom zdraví. Podstatnú rolu v tomto smere zohráva i príjem potravín s vysokým obsahom cukru a konzervačných látok, farbív či dochucovadiel.

Naučte sa hovoriť nie na veci, ktoré nepokladáte za správne a predchádzajte tak stresovým situáciám, nerobte niečo len pre to lebo to vaše okolie vyžaduje, robte to, čo máte radi. V neposednom rade, ak dlhodobo pociťujete stres a nijako sa ho neviete zbaviť, navštívte odborníka, ktorý vám s tým pomôže.

Zdroje:
http://www.webmd.com/balance/guide/tips-to-control-stress#1
https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-management.htm

Ak sa vám článok páčil tak ho dajte zdieľať a ak máte nejaké otázky tak ich napíšte dole do komentárov.

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

1
Leave a Reply

Prosím pridajte komentár

  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
trackback

[…] teda na sebe pozorujete príznaky ako podráždenosť, neubúdajúci stres, bolesť hlavy, hnačka či nespavosť, mali by ste príjem matche […]