Ako si zlepšiť pamäť No ratings yet.

Často musíte niečo hľadať, zabudnete na dôležitú schôdzku, v obchode zabudnete niečo kúpiť, neustále vám zvoní telefón z práce a ešte máte množstvo iných povinností, ktoré musíte splniť…Ak vám to aspoň z časti pripomína váš život, aspoň na chvíľku sa pozastavte a prečítajte si niekoľko rád, ako si zlepšiť pamäť.

Pracovné, či študijné preťaženie vedie k poruche koncentrácie a pozornosti a tým sa narúša poznávacia funkcia mozgu. Váš rozumový výkon – vnímanie a spracovanie informácií je pomalšie, a to pritom nemusíte byť starší človek. V súčasnej dobe sa to pritom týka aj množstva mladých ľudí, ktorý sú však vystavený veľkému zaťaženiu, ktoré vyplýva z hektickej doby.

 

Hry na rozvoj mozgovej činnosti

Existujú pritom jednoduché a zábavné činnosti, ktoré napomáhajú ukludňovať a regenerovať mozog – patrí sem napríklad sudoku, puzzle či iné vedomostné hry. Skúste sa však vyhnúť ich riešeniu na počítači. Zvoľte skôr klasické pero a papier.

Fyzické cvičenie

Pravidelné športové aktivity zlepšujú aj výkon pamäte. Existujú výskumy, ktoré potvrdzujú blahodarný vplyv športu na rozvoj mozgovej činnosti a pamäte. Aj pol hodinové cvičenie vám môže výrazne pomôcť.

Sústreďte sa na vykonávanú aktivitu

Mnohé činnosti vykonávame automaticky. Napríklad ak si odkladáte kľúče, skúste si hovorom popisovať vykonávanú aktivitu. Sústredenie je pre našu pamäť veľmi dôležité. Čím sme starší, tím horšie sa na nové informácie sústredíme. Tento fakt má negatívny vplyv na našu pamäť.

Kvalitný spánok

Veľmi dôležitý faktor, ako zlepšovať pamäť je tiež kvalitný spánok. Ak doprajeme telu správny čas na kvalitnú regeneráciu, môžete očakávať blahodarný vplyv na celý organizmus a rovnako aj na zlepšenie pamäte.

Tip na kvalitný spánok: Minimálne 2 hodiny pred tým než pôjde človek spať by nemal pozerať TV,  hrať sa s mobilom alebo notebookom. Dobrá voľba je čítanie knihy alebo počúvanie nejakej relaxačnej hudby.

 

Kvalitná strava

Je veľmi dôležité prijímať správnu potravu. Kvalitné suroviny a rozmanitý jedálničiek plný ovocia a zeleniny prospieva k zlepšovaniu pamäte. Konzumujte antioxidanty obmedzujúce pôsobenie voľných radikálov na mozog – patrí sem napríklad brokolica, špenát, kápia, mrkva a podobne. Jedzte tiež dostatok rýb. Látky obsiahnuté v rybách a morských plodoch pomáhajú ochrániť mozog pred starnutím a chorobami, ktoré s tým súvisia. Rybí tuk obsahuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré pomáhajú udržovať správne funkcie nervovej sústavy.

Stanovte si plán

Ak sa máte napríklad naučiť dlhší text, stanovte si plán – ten by mal byť rozvrhnutý tak, aby obsahoval pauzy na jedlo či odpočinok, ale tiež na opakovanie. Je dôležitá sebadisciplína, aby ste dodržiavali plán a neodsúvali povinnosti na neskôr. Týmto spôsobom sa tiež naučíte vhodne odhadovať čas, ktorý potrebujete na štúdium.

Vytvárajte si akronym

Akronym je slovo, ktoré vzniká z počiatočných písmen niekoľkých kľúčových informácii. Napríklad MMNT – moment, NZ – nie je za čo.

Využívajte akrostické metódy

Akrostika je metóda, ktorá využíva verbálnu pamäť. Ako príklad slúži –še-tri se –os-le , ktorá zlepšuje zapamätanie si polomeru zeme – 6378 kilometrov.

Obmedzte alkohol a cigarety

Snažte sa obmedziť či úplne vynechať cigarety a alkohol.

Pozor na lieky na spanie

Pri dlhodobom užívaní liekov na spanie môžu viesť k zhoršeniu pamäte a zhoršeniu iných mozgových funkcii. Ich konzumáciu je potrebné konzultovať s lekárom.

Sledujte hmotnosť a tlak

Činnosť mozgu a pamäťové funkcie sú úzko späté z obezitou a vysokým krvným tlakom. Rôzne pamäťové poruchy sú úzko späté z obezitou.

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

3
Leave a Reply

Prosím pridajte komentár

  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
trackback

[…] Zabúdanie je prirodzené a pomaličky prichádza s vekom. Horšie je, ak ho u seba pozorujete už v mladšom veku, prípadne vo zvýšenej miere. Väčšinou je to spôsobené nesprávnou životosprávou, teda nedostatkom spánku, neadekvátnou stravou, nedostatkom pohybu a naopak, návalom stresu. Našťastie sa s tým dá bojovať – prečítajte si napríklad zopár všeobecných tipov, ako si zlepšiť pamäť. […]

Gabriela online
Guest

Dobrý deň,
ďakujem za výborný článok. Veľa z vecí som už robila ale niektoré práve zavádzam a fungujú. Odporúčam.

S pozdravom

Gab