Ako prekonať strach 5/5 (1)

Môžme ho rozdeliť do troch skupín a to:

Strach

Veľký oheň-človek-ktorý-s-ním-bojuje-strach

Strach patrí medzi najsilnejšie emócie a výrazne ovplyvňuje našu fyzickú a psychickú pohodu.

Strach ktorý nás chráni

Strach má rôzne podoby a môže nám pomôcť, alebo aj ublížiť. Rokmi skúseností sme si vybudovali strachy, ktoré nás držia v bezpečí. Napríklad strach z ohňa, alebo žeravých predmetov.

Tento strach nás chráni pred škaredými popáleninami a veľkou bolesťou. Môžeme ho zaradiť do kategórie “dobrých” strachov.

Strach ktorý ovplyvňuje náš život

Strach zo skúšky alebo dôležitej porady, kde máte predniesť čo ste sa naučili či reportovať novú stratégiu pre ďalší kvartál. Tento strach zaradíme do kategórie “zlých” strachov.

Vo väčšine prípadov takýto strach ak sa včasne nepodchytí, prerastie do chorobného stavu pre ktorý pred každým dôležitým stretnutím alebo rečnením pred väčším počtom ľudí, nieste schopný jesť, spať alebo sústrediť sa.

Strach z vecí, ktoré sa ešte nestali

Ak napríklad dlhodobo máte nedostatok financií a naopak veľa výdavkov, určite ste už zažili nával nepríjemných myšlienok strachu.

Myšlienky typu ‚‚Čo ak sa mi pokazí auto? Ako budem chodiť do práce?‘‘ , alebo ‚‚Čo ak nám vypadne jeden príjem?‘‘ ‚‚Ako budeme platiť nájom a škôlku?‘‘.

Akonáhle vás prepadnú takéto nízko energetické myšlienky, zahoďte ich! Povedzte si STOP. Zmente tok myšlienok afirmujte si pozitívne situácie, ktoré chcete prežívať vo vašom živote.

Vesmírne zákony nerozdeľujú dobré od zlého ony fungujú neustále. Zákon magnetizmu ku vám prináša veci a situácie, ktorím venujete najviac pozornosti.

‚‚Ak neustále myslíte (premietate si) situácie kde sa vám nedarí, kde nič nefunguje a kde ste bez peňazí, tak sa to naozaj stane.‘‘

Ako prekonať strach

Zabavte svoju myseľ. Urobte si krátky strečing rúk, ponaťahujte si svaly na krku a nohách. Zmeňte tok myšlienok.

Predstavujte si pekné chvíle s rodinou, priateľmi, ktoré ste vo svojom živote prežili. Zhlboka dýchajte a ponorte sa do ticha meditácie. Aj 2 minúty meditácie môžu s vašich strachom urobiť divy.

Pred dôležitým stretnutím, poradou či rečnením pred davom ľudí si dopodrobna zorganizujte svoju reč. Prejdite si poznámky, gestikuláciu, plánované prestávky pri ktorých sa ľudia môžu zamyslieť nad vašimi slovami. Takto trénovaná reč vám pomôže upokojiť sa a zminimalizovať priestor na chyby.

‚‚Sústreďte sa na svoj cieľ a nie na to ako zlyháte‘‘

Sústreďte sa na svoj cieľ. To znamená ak máte finančné problémy, sústreďte sa na ich riešenie. Teda ako si zvýšiť príjem a ako znížiť nepotrebné výdaje na minimum. Nesústreďte sa na veci ktoré sa môžu pokaziť.

Vôbec vám to nepomôže. Ak sa aj niečo pokazí, budete to riešiť, ale neprivolávajte si to. Žite v prítomnom okamihu. Veď budúcnosť aj minulosť sa predsa dejú teraz.

‚‚Budúcnosť aj minulosť sa deje výhradne v prítomnom okamihu‘‘

Typické príznaky strachu:

  • potenie
  • prílišná ostražitosť
  • napnutie svalov
  • zrýchlený tep
  • stiahnutý žalúdok
  • sucho v ústach
  • hnačka

Úzkosť

Tváre-zobrazujúce-úzkosť-a-strach

Je to stav v ktorom zaujímate obranné postavenie a očakávate, že sa niečo zlé stane, ale neviete čo to vo vás vyvolalo. 

Čo je to úzkosť

Narozdiel od strachu, kde si jasne uvedomujete čoho sa bojíte, čiže emočne a fiziologicky reagujete na nebezpečie, úzkosť nie ste schopný jasne definovať.

Predstavte si horolezca, ktorý práve šplhá po stene. Odrazu sa mu pod nohou uvoľní previs a začne padať do voľného priestoru pod ním. Srdce sa mu rozbúcha, zhorší sa mu dýchanie, dostaví sa trasenie.

Zrazu sa zasekne lano v kotve a pád sa zastaví. Stres a príznaky strachu pomaly miznú a horolezec ďakuje za záchranu. Presne vie definovať čoho sa obával, bola to smrť alebo vážne zranenie.

Prečítajte si:

Čo ak ale ležíte vo vani, čítate svoju obľúbenú knihu. Cítite sa pohodlne a odrazu vás prepadnú rovnaké pocity, ktoré som opisoval vyššie. V tej chvíli ste zažili úzkosť. Neviete prečo ale prepadol vás pocit strachu.

‚‚Úzkosť je potlačený strach niekde v našom vnútri. Nejde totiž o to aby ste strach potlačili, ale o to aby ste zmiernili jeho následky na váš život‘‘.

Ako prekonať úzkosť

Pri prvých príznakoch úzkosti začnite zhlboka dýchať nosom a vydychovať ústami. Pri nadýchnutí si predstavujte ako do vás prúdi pozitívna energia z celého vesmíru. A pri vydýchnutí nechajte negatívnu energiu voľne sa rozplynúť. Toto dýchacie cvičenie praktizujte pokým vás pocit úzkosti úplne neprejde.

Neviem či je možné sa strachu a úzkosti úplne zbaviť. Veď v dnešnej dobe kde sme bombardovaný mediálnou propagandou v ktorej vidíme len násilie, bombové útoky a katastrofy je veľmi ťažké udržať si pokojnú myseľ.

Práve preto je čo raz dôležitejšie tráviť čas meditáciou a filtrovaním informácií, ktoré ku vám prúdia zo sveta okolo vás. Vytvorte si vlastný obraz vášho života.

‚‚História nám ukazuje že najlepšie sa človek dá ovládať prostredníctvom strachu‘‘

Ak si vezmete svoj život do vlastných rúk a prestanete obviňovať okolie za problémy vo vašom živote, zažijete pocit slobody a zaženiete pocity strachu, bezmocnosti a úzkosti.

Typické príznaky úzkosti:

  • neschopnosť odpočívať
  • pocit vnútorného chvenia
  • nespavosť
  • nechuť do jedla
  • závraty
  • podráždenosť
  • neschopnosť sústrediť sa

Fóbia

Silueta ľudskej hlavy trpiaca fóbiou

Fóbia je chorobný stav z konkrétnych situácií, objektov zvierat či vecí.

Fóbia je typ strachu, ktorý azda najviac ovplyvňuje náš život. Existuje nespočetne veľa fóbií. Napríklad fóbie z myší, pavúkov alebo uzavretých priestorov. Sú to asi najrozšírenejšie fóbie na svete. S takýmito fóbiami sa dá normálne fungovať.

Samozrejme treba rozlišovať strach a fóbiu. Ak pri pohľade na myš alebo pavúka pocítite ľahké preľaknutie alebo odpor je to strach. Ale ak začnete nepríčetne kričať a utekať kade ľahšie je to určite fóbia.

Alebo ak pri vstupe do výťahu zažívate nepríjemné pocit a nedaj bože je ten výťah plný a vy sa bojíte že sa zasekne či spadne je to strach, ktorý ale viete kontrolovať pomocou dýchacieho cvičenie. Avšak, ak ste ochotný ísť pešo na trináste poschodie napriek tomu, že výťah prešiel rekonštrukciou je to fóbia.

Určite nieje namieste vyčítať si že trpíte nejakou fóbiou. Je dobré ak sa pokúšate fóbie zbaviť, ale určite nie za každú cenu. Pokiaľ to nie je fóbia, ktorá vám nedovoľuje vyjsť z domu.

Príčin vzniku fóbie je niekoľko. Vo väčšine prípadoch je vznik fóbie zapríčinený nepríjemným zážitkom z detstva. Napríklad ak vás v detstve uhryzol pes nie je nič výnimočné že u vás prejavuje strach zo psov.

Ak ste citlivejšia povaha tento strach môže dosiahnuť úroveň fóbie. Ale to len v ojedinelých prípadoch. Väčšinou sa takýto strach dá odstrániť tréningom mysle a postupnými krokmi.

Jedno je však isté vaša fóbie začína a konči vo vašej hlave.

Ako vyliečiť fóbiu

Liečba fóbie je beh na dlhú trať. V jednom dokumentárnom filme som videl prípad, kde jedna žena, nazvime ju trebárs Jana, trpela fóbiou z vlastných kolien.

Neviem si predstaviť ako dokázala nedotknúť sa vlastných kolien 20 rokov. Je to obdivuhodné a zároveň ťažko pochopitelné.

Odhaliť príčinu tejto fóbie bolo nemožné aj pre skúsených psychológov. Ale liečenie bolo celkom zaujímavé. Liečba prebiehala asi jeden rok. Psychológ najprv jemným spôsobom Jane ukazoval fotografie kolien iných ľudí. Po čase jej tieto fotografie vkladal do rúk a zisťoval aké pocity pri tom prežíva.

Keď si na toto cvičenie zvykla, vložil medzi tieto fotografie fotku kolien tejto ženy. Fotku svojich kolien okamžite spoznala a začala prejavovať pocity úzkosti a stresu.

Psychológ použil dýchacie a meditačné cvičenie na upokojenie Jany a jemným spôsobom jej podal fotku do rúk. Pre nás to nieje nič výnimočné, ale pre Janu to bol obrovský posun v pred. Nikdy pred tým sa na svoje kolená takto detailne a tak dlho nepozerala.

Postupom času a pomalým získavaním dôvery prišlo na rad ďalšie cvičenie. Pri tomto cvičení psychológ poprosil Janu aby sa dotkal jeho kolena. Zistila že to nieje nič zlé a že ju to nijako neohrozuje. Znova jemným spôsobom “donútil” Janu aby sa končekmi prstov dotkal svojich kolien.

V tom momente po jej lícach začali stekať slzy a zavalili ju pocity, ktoré pred tým nepoznala. Neviem ako sa cítila, ale určite to bol skvelý pocit konečne sa dotknúť svojich kolien.

Tento opis je v skrátenej verzii. Je dôležité pochopiť, že celý proces liečby trval rok a bol emočne náročný. Ide ale o to že je možné sa vyliečiť z fóbie. Treba prekonať svoj strach a postupne po maličkých krôčikoch sa približovať k svojmu cieľu, ktorým je zbaviť sa fóbie.

Zhrnutie

Aj aj som mával veľa strachov. Zo začiatku nebolo ľahké ovládnuť ich vplyv na môj život. Trvalo skoro dva roky kým som to dokázal. Medzitým už keď mi bolo najhoršie a dostavili sa depresie siahol som po tabletách. Navštívil som psychológa psychiatra. Predpísal mi silné antidepresíva a antipsychotika. Tieto mali vplyv na moju motoriku. Takže som si vyhľadal prírodné tablety ktoré síce nemali tak “vysoký” účinok alebo necítil som sa po nich ako nemohúci.

Príhovor

Kedysi som sa bál každý deň. Bál som sa ísť do práce, lebo: ‚‚Čo ak som niečo pokazil, to bude prúser‘‘. ,,Čo ak ma kôli tomu vyhodia z práce?‘‘ a nebudem mať začo splácať pôžičku. Až neskôr som si uvedomil, že oni potrebujú mňa tak isto ako ja ich a každý robí chyby. Touto vetou sa všetko zmenilo.

,,Strach neodišiel, ale zmiernil som jeho následky na môj každodenný život.‘‘

Celý svoj život som obviňoval okolie z môjho neúspechu, sklamania a nedostatku peňazí. Nerobil som nič iné len som sa ľutoval a živil v sebe strach. V momente kedy som sa rozhodol prevziať zodpovednosť za svoj život a pochopil som, že tam kde sa nachádzam a že za veci ktoré sa mi v živote prihodili, môžu výhradne moje rozhodnutia, som sa oslobodil od strachu.

Hodnotiť článok

Post Author: Michal

Leave a Reply

Prosím pridajte komentár

  Subscribe  
Notify of